Symposium “De kracht van het onbewust motorisch leren in de neurorevalidatie” 28 juni 2019
 

Geachte heer, mevrouw,

We nodigen u graag uit op vrijdag 28 juni 2019 om deel te nemen aan het symposium “De kracht van het onbewust motorisch leren in de neurorevalidatie”.

Inhoud

Tijdens dit symposium worden de resultaten gepresenteerd van het vierjarig RAAK-Pro project “De kracht van het onbewuste leren 2.0”. Lees hier meer informatie over dit project. Gedurende dit project is onderzocht hoe onbewuste motorische leerstrategieën toegepast kunnen worden en welke ondersteunende technologieën ingezet kunnen worden om het lopen bij cliënten na een beroerte te verbeteren. De theoretische achtergrond, maar vooral ook de praktische toepassing van impliciet motorisch leren in de neurorevalidatie en de inzet van technologie komen aan bod.

 
   
 
Programma
12.45-13.00u Zaal open
13.00-14.00u Plenaire presentatie in collegezaal: "Op zoek naar de beste manier van motorisch leren voor mensen na een beroerte - resultaten en ervaringen uit
een vierjarig project" | Susy Braun, Melanie Kleynen en Li-Juan Jie (Zuyd Hogeschool)
14.00-15.00u Workshopronde 1*
15.00-15.30u Pauze
15.30-16.30u Workshopronde 2*
16.30-17.00u Afsluiting
17.00-18.00u Borrel
 

* Keuze uit de workshops die u ter plekke kunt kiezen:

1. Participerende patiënten aan het woord

Het ‘beleven’ van patiënt participatie. In deze workshop gaan we met u in gesprek over de uitdagingen en valkuilen van patiënt deelname aan onderzoek.

Door: Anja Minheere, Nathalie Sieben en Else de Bont (cliëntvertegenwoordigers van dit project - Burgerkracht Limburg)

2. Stap voor Stappy - aan de slag met technologie

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden van sensorfeedback die kan ondersteunen bij het verbeteren van het looppatroon? In deze workshop gaan we samen aan de slag om zelf te ervaren wat technologie kan betekenen!

Door: Renée van den Heuvel (Zuyd Hogeschool) en Ritch te Kampe (Universiteit Maastricht)

3. Onbewust leren. Feit of fictie.

Het aansturen van een beweging (activiteit) kan op basis van zowel externe als interne informatie plaats vinden. Deze informatie kan vanuit verschillende delen van het brein ontstaan. Hier kan het brein gebruik maken van concrete expliciete informatie of van een analogie of metafoor. Het leerproces verloopt dan meer onbewust. In deze workshop kun je aan de hand van praktijkvoorbeelden ervaren hoe je “onbewust leren” kan toepassen binnen de fysiotherapeutische praktijk.

Door: Jos Kurvers, Jos Halfens en Wiel Regtop (fysiotherapeuten van dit project)

4. Mens vs technologie: Wie ziet de meest relevante veranderingen in het looppatroon na een impliciete instructie; jij of een 3D bewegingslaboratorium?

Bij het geven van impliciete leerstrategieën om het lopen te verbeteren, kunnen we in de praktijk vaak al een verbetering zien met het blote oog. Maar wat gebeurt er nu eigenlijk precies in lichaam wanneer we het lopen aanpassen na het krijgen van een instructie? In deze workshop gaan we actief aan de slag met het interpreteren van verbeteringen in het looppatroon gemeten in een bewegingslaboratorium en proberen we de vertaalslag naar de praktijk te brengen.

Door: Kyra Theunissen (Universiteit Maastricht en Universiteit Hasselt)

5. Analogy learning in Parkinson’s (deze workshop zal worden gegeven in het Engels)

If you want to know more about how analogies and other simple verbal cues can be applied in Parkinsons, then this should be a useful session. Prof Wilson will cover some of the issues with ‘freezing of gait’ and discuss the findings of a recent study that looked at how self-generated analogies might help individuals break free from a freeze.

Door: Mark Wilson (University of Exeter)

6. Technologie in de therapie: wat vinden therapeuten en professionals hiervan?

In deze workshop kom je erachter wat er komt kijken bij de acceptatie van technologie door zowel jezelf als professional als door de ogen gezien van de patiënt. Welk draagvlak is er bij professionals en patiënten voor nieuwe technologie?

Door: Marianne Nieboer en Lydia Willemse (Fontys Hogeschool)

 
   
 
Voor wie?

Projectpartners, therapeuten, docenten, cliënten, onderzoekers, studenten en andere geïnteresseerden.

 
Aanmelden

De toegang is gratis, maar aanmelden is verplicht. U kunt zich aanmelden via onderstaande link. Indien u zich heeft ingeschreven rekenen wij op uw komst. Kunt u onverhoopt toch niet aanwezig zijn, maak dit dan uiterlijk 21 juni kenbaar bij Prisca Rouwet (prisca.rouwet@zuyd.nl).

Hier kunt u zich aanmelden
 
 
 
Praktische informatie

Het symposium vindt plaats op Zuyd Hogeschool te Heerlen (Nieuw Eyckholt 300, 6419 DJ Heerlen).

Meer praktische informatie over ruimtes en parkeren volgt begin juni.

 

Mede mogelijk gemaakt door:

 

Colofon
Contact en informatie via motorisch.leren@zuyd.nl

 
   
 
 
  Powered by Mailmens